UPAYA GURU NGAJI DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI AKHLAK KEJUJURAN PADA ANAK KEBUTUHAN KHUSUS (ABK) DI SEKOLAH INKLUSI LENTERA HATI KUDUS, JAWA TENGAH)

partono partono, Arida Arda Ningrum

Abstract


This study identifies many cases of cheating in activities through daily activities for someone especially children with special needs who must be given a very high value of honesty. In this case, the children with special needs in the Kudus heart lantern need to be taught the values of honesty to generations of children who need special teaching to improve their attitude towards honesty. From the cultivation of the value of honesty, to find out the extent to which the teachers of the Koran for children with special needs is the goal of this study.

The use of this study uses qualitative methods, research methods, and for the object of research, namely: original data and observations, interviews, literature and research document literature journals. The result of this study is that the Koran teacher teaches a generation of children with special needs in the value of honesty, namely a sense of responsibility towards students to create a good generation. These models teach the value of honesty to be applied to crew members, by showing the enjoyment of being honest in each. Factors that hinder and support the progress of the value of honesty and changes in inclusive schools in developing the value of honesty. However, this is not entirely the responsibility of the Lantern Hati inclusive school, but the factor is the role of the family and the environment.


Keywords


Ngaji Teachers, Moral Values (Honesty), Children with special needs

Full Text:

PDF

References


Ainawati, A. (2018). Peran Orang Tua dalam Pembinaan Akhlak Anak Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita) di Banjarmasin Timur. 1–12. http://idr.uin-antasari.ac.id/9487/

Amin, M. (2017). Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai Kejujuran Pada Lembaga Pendidikan. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(1), 105. https://doi.org/10.29240/jsmp.v1i1.222

Chairilsyah, D. (2016). Metode dan Teknik Mengajarkan Kejujuran pada Anak Sejak Usia Dini. Jurnal Educhild, 5(1), 8–14.

Cookson, M. D., & Stirk, P. M. R. (2019). UPAYA GURU PENDAMPING KHUSUS DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN AKHLAK ANAK ADHD.

Cordier. (2019). PERAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK ABK (ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS).

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum, 6. http://stpi-binainsanmulia.ac.id/wp-content/uploads/2013/04/Lamp_2_UU20-2003-Sisdiknas.doc

Desiningrum, D. R. (2016). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta:Psikosain, 2.

F, M. (2009). Psikologi dan Anak Berkebutuhan Khusus. Depok: Lembaga Sarana Pengukuran Dan Pengembangan Psikologi, jilid 1, 5.

G/Tsadik, D., Berhane, Y., Worku, A., Luo, D., Cheng, Y., Zhang, H. H., Ba, M., Chen, P., Li, H., Chen, K., Sha, W., Zhang, C., Chen, H. H., Direktorat Jenderal Pencegahan dan Pengendalian Penyakit, Ansar J, Dwinata I, M. A., Agus Triono, I. H., Fitriayani, Y., Wuni, C., Wolfe, D. T., … Haris, A. (2020). PENANAMAN AKHLAKUL KARIMAH ANAK AUTIS PADA ORANG TUA (STUDI KASUS PADA ORANG TUA DENGAN ANAK AUTIS. International Journal of Hypertension, 1(1), 1–171. http://etd.eprints.ums.ac.id/14871/%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.cell.2017.12.025%0Ahttp://www.depkes.go.id/resources/download/info-terkini/hasil-riskesdas-2018.pdf%0Ahttp://www.who.int/about/licensing/%0Ahttp://jukeunila.com/wp-content/uploads/2016/12/Dea-Nur

Hermawan, I., & Fitriyah, U. (2017). Efektifitas Pembelajaran Aqidah Akhlak. Jurnal Pendidikan Islam Rabbani, 1(1), 1–8.

Ilahi, M. T. (2016). Pendidikan Inklusif konsep dan Aplikasi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, Cet-III, 137.

Iswari, M. (2007). Pendidikan Kecakapan Hidup Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Repository.Unp.Ac.Id. http://repository.unp.ac.id/1019/1/MEGA ISWARI_286_09.pdf

Pentingnya, A., Sekolah, D., Kejuruan, M., Implementasi, S., Pendidikan, N., Kejujuran, K., Pendidikan, P., Islam, A., Penghambat, F., Nilai, I., Karakter, P., Pendidikan, P., Islam, A., Licona, T., Kejuruan, S. M., Kunci, K., & Islam, P. A. (n.d.). IMPLEMENTASI NILAI PENDIDIKAN KARAKTER KEJUJURAN DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMKN 1 PONOROGO Nurhayati STKIP PGRI PACITAN.

Rahmawati, A. (2020). IMPLEMENTASI SIKAP HIDUP RUKUN DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (ABK).

Sekar, S. (2019). Peran Guru Agama Islam Dalam Pembinaan Akhlaq. Jurnal Pendidikan, 4(2).

Sikap, P., Anak, K., Khusus, B., Inklusi, K., Sikap, P., Anak, K., Khusus, B., Kelas, D. I., Smp, I., Khusus, G. P., Khusus, A. B., Inklusi, K., Negeri, S. M. P., Social, T., Albert, L., Pengarahan, M., Peran, M. B., Pintar, M. T., Positif, M. P., … Khusus, A. B. (n.d.). penanaman sikap Anak Berkebutuhan Khusus. 1504025410, 31–45.

Siswanto, & Asori. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Sikap Jujur Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan Islam Terpadu Rabbi Radhiyyah Cawang Baru. Jurnal Paramurobi, 1(2), 95–118.

Syamsul Hadi Thubany. (n.d.). PERANAN GURU NGAJI DAN PENANAMAN NILAI-NILAI FUNDAMENTAL ISLAM Fenomena Habitus Dalam Mengembalikan Arah Pendidikan Islam Di Indonesia Syamsul Hadi Thubany. 2831–2851.

Yesi, F., Syukri, M., & Yuniarni, D. (2019). Kerjasama antara Guru dan Orang Tua dalam Pelayanan pada ABK di TK Inklusi Tunas Kasih. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(6), 1–8.




DOI: https://doi.org/10.58403/annuur.v13i2.278

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

An-Nuur publised by Institut Agama Islam Al Muhammad Cepu

Gambar terkait