PERANAN YAYASAN DALAM PENGELOLAAN MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH
DOI:
https://doi.org/10.58403/annuur.v14i2.483Keywords:
Yayasan, Manajemen SekolahAbstract
Abstrak
           The most important role carried out by foundations is to invite all existing components in an institution, namely schools, starting from students, parents, teachers and employees to create changes that develop much better than before in terms of management and administration. School-based management is part of the teaching and learning process within a school foundation within the school environment, supported and supported by management, both at the class, school and cluster level, so the teaching and learning process will run as well as possible. The teacher's efforts are appropriate so that learning runs efficiently and effectively. For the reason that the classroom is a medium for meeting all components of education as well as the spearhead and basis of education. The concept of the role of foundations in school-based management for students seeks to provide solutions to problems in the classroom, the scope of which is not only limited to the delivery of material, but includes several comprehensive matters for organizing classes, including: first, academic activities in the form of planning, implementation and learning assessment. The two administrative activities include procedural and organizational activities such as arranging rooms, grouping students in the division of tasks, enforcing class discipline, administering tests, organizing classes, reporting. So the concept of the Foundation's Role in School-Based Management for Students is to try to empower the potential of existing classes as optimally as possible to support the process of educational interaction in achieving effective learning goals.
Peranan yang terpenting dilakukan oleh yayasan adalah mengajak semua komponen-komponen yang ada pada sebuah lembaga yaitu sekolah mulai dari siswa, wali murid, guru, dan karyawan untuk meciptakan perubahan berkembang jauh lebih baik dari sebelumnya secara manajemen maupun administrasi. Manajemen berbasis sekolah adalah bagian dari proses belajar mengajar yang berada dalam satu yayasan sekolahan yang berada dalam dilingkungan Sekolah dengan ditunjang dan didukung oleh adanya manajemen, baik di tingkat kelas, sekolah, maupun tingkat gugus maka proses belajar mengajar akan berlangsung berjalan dengan sabaik-baiknya. Usaha-Usaha Guru dengan tepat agar pembelajaran berjalan secara efisien dan efektif. Dengan alasan bahwa kelas merupakan media pertemuan segala komponen pendidikan serta ujung tombak dan juga basis pendidikan. Konsep Peranan Yayasan Terhadap Manajemen Berbasis Sekolah Pada Siswa ini berusaha untuk memberikan penyelesaian terhadap masalah di kelas, yang cakupannya tidak hanya terbatas pada penyampaian materi saja, akan tetapi mencakup beberapa hal yang menyeluruh untuk mengorganisasi kelas antara lain: pertama kegiatan akademik berupa perencanaan, pelaksanaan dan penilaian pembelajaran. Kedua kegiatan administratif yang mencakup kegiatan procedural dan organisasional seperti penataan ruangan, pengelompokan siswa dalam pembagian tugas, penegakan disiplin kelas, pengadaan tes, pengorganisasian kelas, pelaporan. Jadi konsep Peranan Yayasan Terhadap Manajemen Berbasis Sekolah Pada Siswa adalah berusaha memberdayakan potensi kelas yang ada seoptimal mungkin untuk mendukung proses interaksi edukatif dalam mencapai tujuan pembelajaran yang efektif.
References
Kaswari, H., Jauhari, A., & Rouf, A. (2020). UPAYA MEMBENTUK TRADISI KEDISIPLINAN SISWA DI SMP NEGERI 1 SAMBONG, KECAMATAN SAMBONG, KABUPATEN BLORA. Arsy: Jurnal Studi Islam, 4 (1), 13-25.
Mustofa, H., & Kaswari, H. (2023). STRATEGI MANAJEMEN DAN OPTIMALISASI PERAN MASJID AN-NUUR DALAM LAYANAN PENDIDIKAN ISLAM: Sebuah Studi Kasus Kualitatif. An-Nuur, 13(2).
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.