DESAIN INSTRUKSIONAL BERBASIS TEKNOLOGI DALAM INOVASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV MI WACHID HASJIM SEDATI DI ERA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.58403/annuur.v15i2.614Abstract
Abstract
This Study aims to analyze the effectiveness of technology-based instructional design in improving the quality of Indonesian language learning in the digital era. The rapid development of information technology has driven a transformation in learning strategies, including the preparation of instructional designs that are more adaptive, interactive, and tailored to the needs of students. This research employed a descriptive qualitative approach with a case study technique conducted at an elementary school that has integrated technology into Indonesian language learning. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The study results indicate that implementing technology-based instructional design can enhance students' learning motivation, enrich learning experiences, and facilitate teachers in delivering material systematically and engagingly. Furthermore, this innovation enables a learning approach that aligns with each student's individual needs, interests, and learning styles. Therefore, the collaboration between technology and instructional design serves as a key factor in realizing effective, enjoyable, and relevant Indonesian language learning in response to the demands of the times.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas desain instruksional berbasis teknologi dalam meningkatkan kualitas pembelajaran Bahasa Indonesia di era digital. Perkembangan teknologi informasi telah mendorong transformasi dalam strategi pembelajaran, termasuk dalam penyusunan desain instruksional yang lebih adaptif, interaktif, dan berbasis kebutuhan peserta didik. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif deskriptif dengan teknik studi kasus pada sekolah dasar yang telah mengintegrasikan teknologi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan desain instruksional berbasis teknologi mampu meningkatkan motivasi belajar siswa, memperbanyak pengalaman belajar, serta mempermudah guru dalam menyampaikan materi secara sistematis dan menarik. Inovasi ini juga memungkinkan terjadinya pendekatan yang menyesuaikan proses belajar dengan kebutuhan, minat, dan gaya belajar masing-masing peserta didik. Oleh karena itu, kolaborasi antara teknologi dan desain instruksional menjadi salah satu kunci utama dalam mewujudkan pembelajaran Bahasa Indonesia yang efektif, menyenangkan, dan relevan dengan tuntutan perkembangan zaman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
